| | | | |
| | |
Beaver 2. Onze zeilboot is een Beneteau 351 Oceanis, ontworpen door Jean Berret en is in 1995 gebouwd. De keuze voor deze boot is een compromis tussen luxe, vaareigenschappen en het beschikbare budget. De zeilboot is breed voor haar lengte maar dat levert wel veel binnenruimte op en aangezien we op de boot leven is dat best belangrijk. Dat deze breedte de vaareigenschappen beinvloed merken we met name als de boot door de golven en deining opgetild wordt ipv deze doorsnijden. In de boot beschikken we over 3 slaapkajuiten met elk een 2-persoonsbed, een toilet en douche, een langszij geplaatste keuken en een zitgedeelte. Hieronder staan de gegevens van onze Beaver 2. Lengte | 10,63 m | Breedte | 3,80 m | Hoogte | 15,50 m | Diepgang | 1,53 m | Zeilen | rolgrootzeil en rolgenua | Zeiloppervlak | 59 m2 | Motor | volvo penta 19 pk | Brandstof tank | 100 liter | Drinkwatertank | 2 x 200 liter | Boiler | 22 liter | Accu capaciteit | 2 x 105 Amp 12 volt | | |
Navigatie. Voor de navigatie gebruiken we voornamelijk de Garmin 182c gps met de benodigde digitale zeekaarten. We hebben als reserve een extra gps (ook Garmin) met kaarten en nog een set "ouderwetse" papieren kaarten (zijn wel behoorlijk verouderd). Daarnaast hebben we een radar zodat we ook met duisternis en slecht zicht iets kunnen zien. Voor de havens en bezienswaardigheden gebruiken we diverse pilots en reisboeken. De benodigde electriciteit wordt verkregen door walstroom via acculader, generator op de dieselmotor en/of onze windgenerator. Veiligheidsmiddelen. Op onze veiligheidsmiddelen hebben we niet bespaart. Voor de communicatie hebben we een VHF radio, een portofoon en gsm aan boord. De portofoon en de gsm gebruiken we het meest. Daarnaast hebben we een pakket noodsignalen (vuurpijlen en rook). De reddingsvesten zijn 275Kn uitvoeringen en moeten ons dus drijvende kunnen houden. Aan het vest zit een veiligheidslijn en over de beide gangboorden loopt een looplijn. Als het echt misgaat en we moeten noodgedwongen van boord dan hebben we een reddingsvlot en voor de alarmering een epirb (zend signaal uit met ons specifieke nummer en de locatie).
|
|
|
| |
| | | | | | | |
|