Home
Foto album
Sitemap

Donderdag 06 aug. Korfos

Gisteren zijn we door het kanaal van Corinth gevaren en daarna naar Korfos.

Hier ligt een ruime baai en we zien vanuit de verte een groot bord met de tekst 'George's taverna. Free mooring, shower and toilet'. Daar doen we het voor en met enige moeite parkeren we de Beaver achteruit in de erg krappe ligplaats. Als we van de boot afstappen staan we meteen in George's restaurant en kunnen dus zo aanschuiven. De douche blijkt een verroeste pijp te zijn die uit de grond naast het restaurant steekt en hij is tijdelijk buiten gebruik want het water is op. Het was ook te mooi om waar te zijn!

Aan het eind van de ochtend legt de Yucatan van Simon en Marcella aan, en ook de Aventyr. Onze Engelse vrienden van de Kishorn liggen voor anker in de baai. Er zit even verderop een gezellige loungebar. Er zijn een paar dingen waar de vertrekkersclub erg blij van wordt: een goede douche en comfortabele stoelen of banken! Want al is je boot nog zo groot, lekker onderuit zitten is er echt niet bij! De loungebar is dus onze nieuwe favoriete plek …

Zaterdag 08 aug. Korfos- Ormos Mourioti.

Samen met de Yucatan willen we ankeren in N. Dhoroussa. We liggen nog niet of de wind neemt erg toe en we vertrouwen het niet zo. De boten liggen met lijnen vast aan de rotsen en het blijkt nog een hele klus om ze weer los te krijgen. Na een halve triathlon kunnen we eindelijk het anker lichten en varen we door naar het eiland Aigina. In de baai Ormos Mourioti liggen we wel beschut en we hebben een rustige nacht. De volgende ochtend gaat er een boot naast de Yucatan weg en trekt daarbij hun anker omhoog. Na een aantal mislukte pogingen lijkt het of hun anker weer in de grond zit maar dan blijkt dat ze vastzitten aan een electrakabel onder water! Op de wal staat ook een electra verdeelkast. Lichte paniek breekt uit, als ze de kabel lostrekken kunnen er nare dingen gebeuren... Inmiddels is de Kishorn ook gearriveerd, en met twee man in het water en twee op de boot proberen we de Yucatan vrij te krijgen. Uren later liggen ze opnieuw en genieten we van een welverdiende borrel bij hen aan boord!

Maandag 10 aug. Mourioti-Aigina.

Vandaag gaan we een poging doen om een ligplaats te bemachtigen in de kleine haven van Aigina. In het weekend maak je weinig kans met alle charterboten en dagjesmensen die vanuit Athene komen. Als we de haven binnenvaren zien we de Kishorn druk bezig met achterwaarts ankeren, maar de bodem is zo slecht dat het anker steeds niet pakt. Ik hoop vurig dat ons anker wel grijpt want de ankerlier is nog steeds stuk waardoor ik de ketting met de hand moet inhalen, en ik heb nog steeds behoorlijke pijn in mijn rug van een paar dagen geleden. Onze eerste poging is echter meteen raak.Pfff

Aigina is gezellig. Het verkeer over de boulevard stopt om 21:00 en aan overvolle terrassen en luidruchtige Grieken zijn we inmiddels wel gewend dus we slapen prima! Het enige nadeel aan deze haven is dat alle ankers steeds in en over elkaar liggen waardoor het regelmatig gebeurd dat een boot wordt losgetrokken. Waakzaam blijven dus...Aan de overkant van de kade is de koffie- en ijssalon van 'Chef' : goede stoelen en heerlijke Freddo Cappuchino. We huren een dag scooters en crossen met Trevor en Lesley, Simon en Marcella over het eiland. Geen zorgen, ik zit achterop bij WJ ! Nadat we de zoveelste tempel, another pile of bricks, bezocht hebben in de verzengende hitte rijden we langs de kustweg weer retour. Het eiland heeft maar één weg dus da's handig!

Dinsdag 18 aug.

Wouter en Willemijn arriveren met de ferry vanuit Athene. Ze zijn pas een dag thuis geweest na hun maandenlange rondreis door Mongolie en China. We krijgen zakken vol drop en 2 traditionele Chinese hoofddeksels! Nadat we al hun duikspullen etc door het luik gepropt hebben en ze voorgesteld zijn aan iedereen gaan we zwemmen en 's avonds uit eten bij Chef 2 : de eigenaar van een goedkope maar gezellige kebabzaak in een van de smalle straatjes achter de kade. In feite zit je gewoon op straat, de menukaart is voorin een Griekse Asterix en Obelix strip geplakt zodat de kinderen zich niet vervelen, maar het eten is vers en erg lekker.

Woensdag 19 aug.

Vandaag is Willemijn jarig! En omdat de jarige altijd mag kiezen wat er gegeten wordt die dag worden het taco's. Dankzij het uitgebreide assortiment van de supermarkt is dit geen probleem en nadat we samen met Lesley en Trevor de Beaver II op de meest vreemde plekken onder de guacamole hebben gesmeerd brengen we een toast uit op Willemijn en wordt het laat...

We huren nog een dag scooters en vertrekken dan op vrijdag naar Epidavros. Hier kan je snorkelen bij de 'Gezonken stad' en W&W willen graag duiken in deze omgeving.

Het is een mooie zeildag, wind 3 tot 4 bft . Onderweg voeren we nog een (ongeplande) Man Overboord oefening uit. Het slachtoffer is onze douchezak die in een onbewaakt moment van het dek heeft weten te glijden. Maar dankzij een kundige bemanning en een lenige Wouter was zijn vrijheid van korte duur. In Epidavros maken W&W en Trevor en Lesley een duik, en samen gaan we snorkelen in de 'Gezonken stad' . We zwemmen ons een breuk maar hoe ver we ook komen: er is geen stukje muur te zien. Na een half uur komen we erachter dat de 'stad' ongeveer tegen het strand aan ligt en meer de omvang van een groot uitgevallen vakantiewoning heeft. Toch erg mooi om te zien....

Er zitten nogal wat kwallen in het water, gelukkig een soort die niet al te veel kwaad kan. Wouter ziet het wel zitten om er een paar mooie foto's van te maken, en als hij een fotogeniek exemplaar gevonden heeft blijkt deze Wouter erg leuk te vinden. Zo zwemmen ze een tijdje gezellig om elkaar heen en besluiten we onze kwal Harold te noemen.

Maandag 24 aug. Epidavros-Poros.

Wederom een heerlijke zeildag. Als we vertrekken is het 3 a 4 bft, later een stevige 5 bft. Alles gaat goed en 4 uur later gooien we ons anker uit in Russian bay vlakbij de stad Poros. We komen er niet achter wat hier Russian is maar het is een prachtige omgeving, klein strandje aan de kant en helder water. De Kishorn ligt er al, later die dag komt ook de Chica binnen van Coby en Rick.

Als W&W vragen of ze een klusje kunnen doen stelt WJ voor dat ze de onderkant van de bijboot wel even mogen schoonmaken. Als ze wat later op het strandje de boot op z'n kop leggen en een biotoop blootleggen die wemelt van de beestjes en troep kijken ze iets minder enthousiast maar ze hakken zich gedreven een weg door de smurrie en als ze terugroeien gaan ze merkbaar sneller dan op de heenweg!

De volgende dag gaan we met z'n achten in onze bijbootjes naar Poros, nog een flink eind op onze 2.5 pk buitenboord motor! Het bootje van Trevor en Lesley vaart over een grote kwal heen. Wouter is ervan overtuigd dat het Harold was die hem gevolgd is. RIP. Poros is een echt Grieks plaatsje: witgekalkte huisjes en trappen, prachtige bloemen en teveel toeristen. We gaan op zoek naar een kado'tje voor Lesley want die is morgen jarig.

Als we 's avonds zitten te kletsen in de kuip horen we ineens muziek vanaf de ruine op het strand komen en zien we een paar flinke bouwlampen aangaan. Nieuwsgierig geworden gaan we met z'n vieren op het dek zitten en zien we in de tussentijd steeds meer mensen en apparatuur arriveren. Onze fantasie slaat op hol. Willemijn en ik denken dat er een videoclip of geheim optreden wordt voorbereid en gooien alvast ons haar los. De verrekijker gaat van hand op hand maar uren later zijn we er nog niet uit en gaan toch maar naar bed.

Woensdag 26 aug. Poros-Aigina

We hebben het anker gelicht en vanaf het voordek zingen we 's ochtends 'Happy Birthday' voor Lesley. Trevors kado voor haar hadden wij zolang in bewaring, en als Wouter de plastic tas overgooit naar hen krijgt de wind er vat op en valt haar kado in het water. Gelukkig stond Trevor al met een schepnet klaar....! Omdat we de wind het hele stuk naar Aigina tegen hebben is het nogal hakken door de golven, niet echt comfortabel dus. Bij aankomst ligt de haven(zoals verwacht) tjokvol. Alleen de Chica weet nog een plek te bemachtigen. Dan maar ankeren..

Lesley viert haar verjaardag vanavond in het restaurant van Kostas, een Griek die getrouwd is met een Nederlandse vrouw, en die dankzij bemiddeling van Simon en Marcella een week op onze boten zal passen als we in Nederland zijn. Aangekomen met de bijboot ( Willemijn en ik met de feestjurken over ons hoofd om te voorkomen dat we kletsnat worden) gaan we met de club richting restaurant. We doen ons met tien man tegoed aan een uitgebreide feestdis. 's Nachts tijdens het terugvaren naar onze boot houdt de buitenboordmotor er ineens mee op. Tja, als je er geen brandstof in doet....gelukkig varen Trevor en Lesley achter ons en slepen ze ons in het donker terug. Scheelt een heel eind roeien!

Het is een afschuwelijke nacht. De disco aan de overkant gaat door tot 05:00 uur, en door de deining gaat de boot vreselijk heen en weer. Met wallen onder de oksels nemen we helaas afscheid van Wouter en Willemijn. Zij nemen de bijboot mee naar de haven, wij volgen met de boot in de hoop zo snel mogelijk een ligplaats te krijgen.  We zwaaien nog eens naar onze vrienden op de kant die op de ferry wachten. Na 40 minuten rondjes varen gaat er eindelijk iemand weg en liggen we stil. Slapen!