Home
Foto album
Sitemap

Den Oever.

Afgelopen weekend bestond uit regen, storm, en nog meer regen. De boot lag precies verkeerd op de wind dus we hebben urenlang scheef gehangen. Je koffiebeker kwam uit zichzelf naar je toe gegleden over tafel. Maandag komt vriend Marcel naar Den Oever om een paar dagen mee te varen richting Zeeland. Dinsdag ochtend vertrekken we naar Den Helder. Het weer is eindelijk weer prima en we kunnen na een aantal uren zeilen in de marine haven van Den Helder een ligplaats krijgen. Een hele gezellige kleine haven met een verenigingsrestaurant waar uiteraard de beroemde ‘blauwe hap’ op de menukaart prijkt. We zijn behoorlijk uitgehongerd, maar het is druk en als we het bord ’Als u haast heeft; de MacDonalds is 7 km verderop’ lezen leggen we er ons bij neer dat we er wel even zullen zitten, geen straf overigens.

De volgende ochtend varen we door naar IJmuiden. Het is warm en er staat bijna geen wind. We besluiten op de motor verder te varen omdat het anders wel een hele lange tocht gaat worden. Afstand is 36 NM ( Nautische mijlen. 1 NM is 1,8 km) Marcel voelt zich beroerd, lastig want we zijn toch zeker 7 uur onderweg op deze manier….
De seaport marina in IJmuiden is gigantisch groot. Vanaf onze ligplaats zijn we zeker 10 minuten onderweg om bij de havenmeester en faciliteiten te komen. Blij om onze benen te kunnen strekken gaan we richting het strand dat er pal achter ligt en trakteren onszelf op een welverdiende borrel. Een geïrriteerde zeemeeuw denkt daar anders over en schiet een ferme straal ellende af die Marcel op z’n pet, Willem jan op z’n shirt, en mij in m’n glas rosé treft. Leven aan zee is niet zonder risico’s…

Donderdag 24-7.
Vandaag varen we naar Scheveningen; 23 NM . Windkracht 3-4, met af en toe een paar rare uitschieters. We varen als we vertrekken even op de motor maar kunnen daarna gelukkig zeilend verder. Marcel heeft vandaag nergens last en al zingend varen we langs de Noordzeestranden waar we in de verte drommen landgenoten zien bakken.Zes uur later komen we aan bij Scheveningen haven en daar is het een gekkenhuis. Bij bosjes komen de boten binnen. We roepen de havenmeester op via de marifoon om instructies te krijgen voor het aanleggen. We kunnen de boot als vierde op rij afmeren en kunnen nog net niet over de dekken naar de overkant lopen. Vriendin Maaike die ons komt opzoeken staat ons op de pier toe te zwaaien en moet daarna helaas even wachten tot dit circus achter de rug is! De hitte en vermoeidheid slaan toe, maar als we een tafel in een visrestaurant bemachtigen gaat het ineens een stuk beter.

Vrijdag ochtend vroeg gaat Marcel van boord, wij varen een paar uur later naar Stellendam. Ruim 4 uur kunnen we zeilen en dit keer moeten we de Maasgeul -de beroepsvaartroute richting Rotterdam- oversteken. Da’s NIET FIJN! Aan de lopende band komen er enorme zeeschepen, van links en rechts, met een bloedgang aangevaren. De Beaver 2 lijkt ineens een stuk kleiner…De truck is om op precies het juiste moment er tussen door te zeilen. Met een aantal andere zeilboten zetten we de motor bij en zijn erg opgelucht als we erdoorheen zijn.
In Stellendam aangekomen merken we dat we toch wel erg vermoeid zijn. We blijven hier dus een nacht extra. De volgende dag huren we 2 fietsen en besluiten de echo in onze koelkast eens te verhelpen. Bij de Plusmarkt heeft WJ een geniale ingeving en vraagt of ze niet bezorgen in de Haven. Ja hoor, voor 1 euro zetten ze het aan de steiger voor je af! Daar kan ALBERT niet tegenop, en fluitend met een lege rugzak fietsen we door het Zeeuwse land terug.

Zondag richting Roompot. Wederom geen wind . Als we 7 uur later binnenvaren vragen we ons af waarom het zo ontzettend druk is. Blijkt de haven onderdeel te zijn van vakantiepark RP Holidays…honderden bungalows, een tropisch zwemparadijs en veel, erg veel kinderen en honden. We willen bijna meedoen met de peuter entertainment ‘Chichiwa-chichiwa-chichiwawawa- maakt een vuist in de lucht en draai maar rond- maar besluiten in plaats hiervan wat te gaan drinken. Terug bij de boot blijken de buren ’s ochtends om 05:30 te willen vertrekken om klokslag 06:00 door te sluis te kunnen. Aangezien wij tegen hen aanliggen gaan we ook maar om die tijd weg. Naar Blankenberge is 34 NM, windkracht 1-2 (zucht). Blankenberge zagen we vanaf zee al liggen: typisch Belgische dichtgebouwde kustlijn. De haven van de Verenigde Vrije Noordzeezeilers is ligt midden in het centrum van deze badplaats. Wederom liggen we in rijen van vier boten dik aan de steiger. In Blankenberge genieten van moules a la biere en pakken een pintje op cafe.
’s Nachts worden we verrast door een enorm onweer. Als we mensen over ons dek horen lopen blijkt dat er in de nacht een catamaran heeft aangelegd die geen enkele lijn/spring naar de steiger heeft gelegd. Tijdens een windvlaag trekt hij door z’n enorme afmeting onze rij boten opzij en we rammen bijna de rij voor ons. In de stromende regen staan er wat mensen op elkaar te schelden, dat wordt een kort nachtje.

29-7 zetten we koers naar Nieuwpoort (B).
We zijn op een heel verkeerd tijdstip vertrokken. Het tij staat precies verkeerd en na een uur zeilen zien we Blankenberge nog steeds liggen. Ook worden we niet vrolijk van de enorme golfslag en deining. Dit gaat lang duren. In Nieuwpoort worden we gelijk vrolijker van de Belgen en hun geweldige taal en uitdrukkingen. Nick ligt op het dek te loungen en wordt door verschillende mensen op de foto gezet. We denken erover hier geld voor te gaan vragen! In de brandende zon gaat WJ de mast in om eindelijk onze radar reflector te monteren. Als hij de zak met gereedschap wil laten zakken valt de boormachine eruit en knalt van grote hoogte op mijn elleboog. Daar wordt ik NIET vrolijk van! Ik besluit Wim in de mast te laten hangen en ga een blokje om. Toch maar niet.

Morgen gaan we naar Frankrijk. Omdat blijkt dat draadloos internet toch op veel plekken niet mogelijk is kan het even duren voor er een update volgt. We’ll be back!